Jubal-äänitteet  puh. 050-5846509

Jakelijat: Fuga oy, Kotimaa-yhtiöt oy 

 

Urut

Kitara

Piano

Muu soitinmusiikki

Laulu

Hengellinen

Kansan- musiikki

Äänitys

Jubal

 

 

Piano Album

PIANO ALBUM
JOUNI SOMERO


Jubal 1998

JCD-25 (20 e)

Takaisin tuoteluetteloon

CD:n kansi

 

  1. Joachim Raff (1822-82): Valse Impromptu
  2. Frederyc Chopin (1810-49):      - Valse in h op. 69/2,      
  3.      - Prelude in e op. 28/4,
  4.      - Prelude in D flat "Raindrop prelude" op. 28/15,
  5.      - Prelude in g op. 28/22,
  6.      - Prelude in C op. 28/20,
  7.      - Prelude in A op. 28/7, 
  8.      - Mazurka in a op. 67/4
  9. Aleksandr Skrjabin (1872-1915): Prelude in e flat op. 16/4
  10. Claude Debussy (1862-1918): La Cathédrale Engloutie
  11. Jean Sibelius (1865-1957): Berceuse/Kehtolaulu op. 40
  12. Oskar Merikanto (1868-1924): Kesäillan idylli / A Summer Evening's Idyll op. 16/2
  13. Heino Kaski (1885-1957): Yö meren rannalla / Nacht am Seestrand
  14. Louis Moreau Gottschalk (1829-69): Souvenir De Porto Rico
  15. Aram Hatsaturian (1903-78): Sabre Dance / Sapelitanssi. Arr: Jouni Somero
  16. Lloyd Webber: Memory. Arr: Jouni Somero
  17. Dolly Parton: I will always love You.  Arr: Jouni Somero
  18. John Philip Sousa: Stars and Stripes Forever.  Arr: Wladimir Horowitz (1904-89)
  19. Josef Hofmann (1876-1957): Nocturne

TÄMÄN LEVYN TEOKSET edustavat pianomusiikin ja pianonsoiton kahta olennaisinta osa-aluetta: piano orkestraalisena, virtuoosisena show-soittimena ja piano intiiminä tarinankertojana. Pianistien ohjelmistoista melkein kadonneen sveitsiläisen säveltäjä-pianistin Joachim Raffin tuotanto on määrällisesti mykistävä: yli 200 pianoteosta, sinfonioita, orkesterirunoelmia, konserttoja. Tälle levylle valitsin "Valse Impromptun", joka on hurmaava yhdistelmä huoletonta soittamisen riemua ja kaikuja Alppien kansansävelmistä. Chopinin Valssi, Mazurka ja 5 preludia muodostavat ehyen kokonaisuuden. Aleksandr Skrjabin jättää pienessä, mutta riipaisevassa preludissa (op. 16/4) jäähyväisiä romantiikan ajan sävelkielelle. Aivan oman sointumaailmansa loi ranskalainen Claude Debussy. Preludissa "Uponnut katedraali" hän kertoo tarinan vedenalaisesta maailmasta. Katedraalin kellot soivat vielä kerran jylhinä, hiljenevät ja lopulta vaikenevat, kenties ikuisiksi ajoiksi. Halusin sisällyttää kokoelmaan myös saunapuhdasta suomalaista pianolyriikkaa. Noissa kappaleissa ei tavoitella musiikillisesti eikä pianistisesti taivaita, mutta uskon niiden heijastavan tekijöiden sisimpiä ja herkimpiä tuntoja. L.M. Gottschalkin, New Orleansissa syntyneen pianistin teoksia ei juuri nykyisin konserttiohjelmissa näy. Omana aikanaan hän oli suosittu säveltäjä ja juhlittu pianisti. Hänen ensikonserttinsa jälkeen Pariisissa Chopinin kerrotaan todenneen: Gottschalkista tulee pianistien kuningas! Hänen varhaiset sävellyksensä ovat puhdasta salonkimusiikkia, mutta ensimmäisen Kuuban-vierailunsa jälkeen hän kiinnostui eksoottisista kansanmusiikkiaineksista ja käytti niitä runsaasti myöhäisemmissä teoksissaan. "Souvenir de Porto Rico" on viehättävä teos, jossa kuuluu myös Karibian rytmien keinahtelua. Pianosovitukset elivät kulta-aikaansa 1800-luvulla. Niitä tehtiin silloin käytännön tarpeeseen: orkesteri-, ooppera- tai vaikka urkumusiikin esittämiseen ja tunnetuksi tekemiseen konserttisaleissa ja salongeissa. Wladimir Horowitzin sovitus Sousan marssista "Stars and Stripes Forever" syntyi kiitollisuudesta ja kunnioituksesta uutta kotimaata kohtaan. Onhan kyseessä Amerikan epävirallinen kansallislaulu. Sovituksesta paljastuu Horowitzin nerous, mitä tulee pianon "topokrafian" ja sointivärimahdollisuuksien  tuntemiseen. Taiturillisesti eri rekistereitä käyttäen hän loihtii pianosta koko orkesterin värit, aina lopun piccolohuiluja myöten. Aram Hatsaturianin "Sapelitanssin" pianosovitus syntyi lähinnä sisäisestä pakosta. Teoksen suunnaton energisyys ja "drive" ei jättänyt minua rauhaan, ja halusin myös itse päästä toteuttamaan sitä. Hämmästyksekseni en löytänyt siitä muiden pianistien sovituksia, joten jouduin tekemään sen itse. Dolly Partonin "I will always love You" on kaunis balladi, jonka Whitney Houston nosti uudelleen hitiksi 90-luvun alussa. Sen ja Lloyd Webberin "Memoryn" olen improvisoinut Liberacen (1919-87) tyyliin. Liberace oli viihdepianistien Horowitz, kuningas omalla alallaan. Myös Josef Hofmann kuului vuosisatamme alun pianojättiläisiin. Jälkipolvien ja erityisesti pianistien onneksi hänen huikaisevia tulkintojaan on taltioitu äänilevyille. Chopin oli yksi keskeisimmistä säveltäjistä Hofmannin laajassa ohjemistossa. Ehkäpä oma Nocturne on kunnianosoitus maamiehelle.

Jouni Somero

 

JOUNI SOMERO (s. 12. 8. 1963) aloitti musiikkiopinnot 8-vuotiaana uruilla ja vaihtoi 12-vuotiaana pianoon, jonka opettajana toimi mm. Risto Lauriala. Tammikuusta 1981 Somero opiskeli Sveitsissä  Lausannen konservatoriossa ja vuosina 1982-89 Kölnin musiikkikoulussa professori Herbert Drechselin luokalla. Erityisesti Lisztin tulkintaa Somero on opiskellut legendaarisen Georges Cziffran johdolla. Myös amerikkalainen virtuoosi Michael Ponti on toiminut Someron musiikillisena neuvonantajana.  Kaudella 1986-87 Somero soitti suurella menestyksellä Liszt-iltoja Suomessa ja Saksassa sekä esiintyi orkesterisolistina Liszt-ohjelmin (Totentanz, Unkarilainen Fantasia, Malediction) mm. Unkarissa. 16-vuotiaana pitämänsä ensimmäisen oman konsertin jälkeen Jouni Somero on konsertoinut kotimaan lisäksi mm. Brasiliassa, Unkarissa, Italiassa, Tanskassa, Australiassa ja Saksassa. Radio- ja TV-esiintymisiä hänellä on ollut Suomessa, Saksassa ja Brasiliassa. Jouni Somero työskentelee säännöllisesti myös useiden huippulaulajien ja instrumentalistien kanssa. Kesällä -87 Somero palkittiin diplomilla Rio de Janeiron kansainvälisissä musiikkikilpailuissa. Vaikka Somero onkin tunnettu suurta taituruutta vaativien teosten tulkitsijana, sisältyy hänen laajaan ohjelmistoonsa myös klassikoita: v. -92 hän esitti kahden konsertin kokonaisuutena Bachin "Das Wohltemperierte Klavierin" 1. ja 2. osan, v. -93 Beethovenin 5 piano-sellosonaattia ja 10 piano-viulusonaattia, v. -94 Beethovenin 5. sinfonian Lisztin pianosovituksena ja v. -96 Bachin "Die Kunst der Fugen", jonka myös levytti v. -97. Jouni Somero on levyttänyt Lisztin teoksen 12 Etudes d'execution transcendante. Se julkaistiin vuoden -90 alussa. Somero on myös esittänyt nämä mammuttimaiset 70 minuuttia kestävät 12 transkendentaalista etydiä konserteissa ja esitykset ovat innoittaneet kriitikot ilmaisuihin "suomalaispianistin voimannäyte", "pianotekniikan ihme" ja "huimaa taituruutta". Piano Album on Someron kahdestoista levytys. Hän on aloittanut myös koko Rachmaninovin soolopianotuotannon taltioimisen. Viime vuosina Jouni Somero on esiintynyt ahkerasti; esimerkiksi vuonna -97 hänellä oli 158 konserttia.


Takaisin tuoteluetteloon

 Tällä sivustolla ilmoitetut hinnat ovat voimassa suoraan Jubalilta tilattuna

 Jubal  Puh. 050-5846509.  Sähköposti: timo(at)jubal.fi